eutelsat

Zamów sprawdzenie instalacji

BEZPŁATNIE

Warto wiedzieć

  1. Jak zdobyć Certyfikat Satelitarny?

    Certyfikat Satelitarny dla swoich nieruchomości, które zostały wyposażone w zbiorczą instalację satelitarną, mogą ubiegać się zarówno deweloperzy, jak i wspólnoty mieszkaniowe czy zarządcy budynków. W zakładce „Dla deweloperów” znajduje się formularz, za pomocą którego można zgłaszać nieruchomości. Zgłoszone budynki poddane zostaną inspekcji naszego eksperta, który sprawdzi, czy instalacja został wykonana i czy działa poprawnie. Jeśli weryfikacja będzie pozytywna, nieruchomości zostanie przyznany Certyfikat. Deweloperzy i zarządcy będą mogli posługiwać się znakiem Certyfikatu w swojej komunikacji z klientami i mieszkańcami, a odpowiednia informacja pojawi się na naszej stronie.

  2. Jakie obowiązki na dewelopera nakłada Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2012 roku?

    Obowiązkiem dewelopera wynikającym z Rozporządzenia jest zapewnienie każdemu mieszkańcowi swobodnego wyboru między dowolnymi dostawcami telekomunikacyjnymi: telefonicznymi, internetowymi czy telewizyjnymi, bez względu na stosowaną przez nich technologię.

    Deweloper powinien doprowadzić do każdego lokalu:

    Sygnały:

    • radia UKF,
    • cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T,
    • satelitarne z dwóch różnych pozycji satelitarnych

    oraz odpowiednie okablowanie, które pozwoli na podłączenie w mieszkaniu internetu, domofonu czy telewizji kablowej, bez względu na stosowaną przez danego operatora technologię.

    Nowy standard wyposażenia budynków wielorodzinnych zapewnia równe warunki konkurencji dla wszystkich operatorów telekomunikacyjnych oraz pozwala zachować wysoką estetykę budynku i jakość realizowanych usług.

  3. Z jakich usług telewizyjnych mogę korzystać przy poprawnie zainstalowanej zbiorczej instalacji satelitarnej (HD, VOD, PVR, multiroom i inne)?

    Poprawnie wykonana instalacja telewizyjna zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2012 roku zapewnia mieszkańcowi m.in. możliwość:

    • odbioru ponad 200 kanałów satelitarnych w języku polskim, w tym 60 w jakości HD, nadawanych z satelitów Hot Bird za pośrednictwem płatnych platform satelitarnych: nc+, Cyfrowy Polsat, Telewizja na kartę nc+,
    • odbioru około 900 niekodowanych (bezpłatnych) kanałów satelitarnych nadawanych z satelitów Hot Bird i Astra,
    • multiroom oraz nagrywania na II wejściu dekodera satelitarnego, jeżeli instalacja kabli koncentrycznych i LAN jest wykonana w odpowiedni sposób.

  4. Czy wykorzystując zbiorczą instalację satelitarną wykonaną zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 6 listopada 2012 roku, mogę podłączyć dekoder z nagrywarką?

    Wszystko zależy od wykonania instalacji zbiorczej. Przy prawidłowej instalacji nie powinno być takiego problemu. Niezbędna może okazać się pomoc instalatora lub administratora budynku w celu przeprowadzenia pewnych modyfikacji instalacji.

  5. Czy zbiorcza instalacja satelitarna pozwala na korzystanie z opcji multiroom w mieszkaniu?

    Tak, jeżeli jest prawidłowo wykonana, zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 6 listopada 2012 roku. Konieczna może okazać się pomoc instalatora lub administratora budynku w celu przeprowadzenia pewnych modyfikacji instalacji.

  6. Co, jeśli pozwolenie na budowę zostało zmienione po 22 lutego 2013 roku, czy deweloper jest zobowiązany do wykonania takiej instalacji?

    Zmiana pozwolenia na budowę powoduje w konsekwencji konieczność zastosowania się do aktualnie obowiązujących przepisów na dzień wniesienia wniosku o uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę. W związku z tym również instalacja teletechniczna powinna być zbudowana zgodnie z obowiązującym prawem na ten dzień.

  7. Jakie kroki należy podjąć, jeśli deweloper nie wykonał zbiorczej instalacji satelitarnej, choć pozwolenie na budowę zostało wydane po 22 lutego 2013 roku?

    Jeżeli budynek nie ma wykonanego okablowania i instalacji teletechnicznych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2012 roku, a był budowany i ma pozwolenie na budowę złożone po 22.02.2013, to oznacza, że kierownik budowy podpisał się pod niezgodnym z prawdą oświadczeniem na zakończenie budowy, że dana inwestycja jest zgodna z obowiązującym prawem. Prosimy o podanie adresu inwestycji (budynku, osiedla), w którym instalacja została wykonana nieprawidłowo, a my skierujemy ten adres do działu prawnego w celu zajęcia się tą sprawą.

  8. Jakie kroki należy podjąć, jeśli zbiorcza instalacja satelitarna została zbudowana, ale nie działa poprawnie?

    Inwestor ma obowiązek wybudowania prawidłowo działającej instalacji TV-SAT. Skoro jest niepoprawnie wykonana, usterki powinny zostać usunięte na gwarancji. Prosimy na piśmie wystąpić do inwestora o natychmiastowe usunięcie takiej usterki. Jeżeli dwa takie pisma nie przyniosą efektu, prosimy napisać trzecie: „Powołując się na pisma z dnia ... i ..., w przypadku nieusunięcia usterek nieprawidłowego działania instalacji zbiorczej TV-SAT do dnia ... (tu proszę podać termin około 2-4 tygodni) zlecimy naprawę instalacji wyspecjalizowanej firmie, a Państwa jako inwestora obciążymy kosztami naprawy”.

    Jeżeli inwestor nie zrobi nic po trzecim takim piśmie, prosimy o kontakt z Eutelsatem.

  9. Jak sprawdzić, czy instalacja satelitarna w moim mieszkaniu działa poprawnie?

    W pierwszej kolejności prosimy o kontakt z administratorem budynku, by upewnić się, że sygnał satelitarny doprowadzony został bezpośrednio do gniazdka TV w lokalu, a nie np. do skrzynki telekomunikacyjnej. Jeśli mamy już pewność, że sygnał satelitarny jest w gniazdku w mieszkaniu, najlepiej podłączyć dekoder (np. pożyczony od znajomych) lub telewizor (jeśli posiada wbudowany tuner satelitarny DVB-S/S2) i sprawdzić, czy wszystkie programy są dostępne, a ich odbiór jest prawidłowy.

    Można również wysłać zgłoszenie na instalator@certyfikat-satelitarny.pl lub skorzystać z formularza na certyfikat-satelitarny.pl, a my postaramy się zweryfikować poprawność instalacji w Państwa mieszkaniu.

  10. Czy rozporządzenie ma zastosowanie do starych wspólnot mieszkaniowych, które otrzymały pozwolenie na modernizację swoich budynków?

    Co do zasady – tak. Jeżeli modernizacja budynku wymagała wystąpienia o pozwolenie na budowę, to tak. Teletechnika w takim przypadku powinna zostać wykonana zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 6 listopada 2012 roku. Chyba że zakres prac wskazanych we wniosku o pozwolenie na budowę obejmuje modernizację jedynie wybranych elementów budynku i nie ma związku z instalacjami doprowadzanymi do budynku.